Külmutusautod: tööpõhimõte
Külmutusauto kujutab endast isotermilist furgooni, mis on isoleeritud kihiliste paneelidega ja varustatud külmutusseadmetega, mis säilitavad temperatuuri etteantud väärtustes.
Külmutusautode ainulaadne eripära seisneb selles, et külmaainena võib kasutada eri aineid – kuiva või looduslikku jääd, gaasi, eutektplaate. Plusskraadide hoidmiseks furgoonis talvisel aastaajal on lubatud kütteallika kasutamine. Sel juhul võib sisetemperatuur saavutada kuni –20-kraadise välistemperatuuri korral +12 kraadi.
Eriline koht selliste furgoonide hulgas on reguleeritava temperatuuriga külmutusautodel. Nende eelis seisneb võimaluses kasutada eri sektsioonides erinevat temperatuuri.
Sagedamini kasutatavate külmutusautode liigid on poolhaagisega furgoonid või spetsiaalsel šassiil isotermilised furgoonid. Teisel juhul on külmutusauto kandevõime tänu konstruktsiooni väiksemale kaalule suurem.
Külmutusauto tööpõhimõte
Külmutusauto kere valmistamiseks kasutatakse kihilisi paneele, mille paksus on 4–8 mm. Need paneelid ühendatakse omavahel kindlalt spetsiaalsete kinnituselementidega ja liitekohad hermetiseeritakse hoolikalt. Täiendav isolatsioon tagatakse uksetihendiga.
Üks populaarsemaid kihilistes paneelides kasutatavaid materjale on penopolüuretaan. Materjalil on rida eeliseid: see ei hallita ega pehki, see ei ole mürgine ning sellel on madal soojusjuhtivus.
Külmutusautode ehitamisel pööratakse erilist tähelepanu konstruktsiooni kaalu vähendamisele. Selleks kasutatakse kõrgtugevaid materjale ja ilma karkassita tehnoloogiat. Külmutusauto furgoonide välisvooderduseks kasutatakse lehtmetalli (roostevaba teras, alumiinium), plastlaminaadiga vineeri, samuti emailiga katmist või polümeeridega tsinkimist. Furgooni põrandad kaetakse penopolüuretaanist kihiliste paneelidega, vineeriga, polümeerisegudega või lehtmetalliga.
Jahutussüsteemide liigid
Suuremas osas tänapäevastest külmutusautodest kasutatakse üht järgmistest jahutussüsteemi liikidest:
- autonoomse energiaallikaga jahutussüsteem. Tavaliselt paigaldatakse suurtele poolhaagistele. Sel juhul ei sõltu toiteallikas automootori tööst;
- automootori toitega jahutussüsteem. Kasutatakse väiksematel külmutusfurgoonidel, sest see kasutab suurt hulka mootori energiavarust;
- eutektplaatidega seade. See seade võimaldab säilitada furgoonis külma ka uste sagedase avamise korral. Tööpõhimõte seisneb plaatide külmutamisel väga madala miinustemperatuurini auto seismise ajal. Pärast seda säilitavad eutektplaadid määratletud temperatuuri olenemata sellest, kui sageli ja kui kauaks avatakse furgooni uksed.
Kas vajate külmutusautoga veoteenuseid Balti riikides? Ettevõte BaltFreight võtab selle ülesande enda peale. Helistage meile!
04-02-2020